Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


MM I

 

Jedná se o první hru v sérii Might and Magic,  vydanou Jon Van Ccaneghemem, jeho

společností New World Computing.

  

 Tato hra je z doby, kdy RPG byly často spíše RPS- Role-Playing simulatons. Komplexní svět, s komplexními pravidly připomínající pravidla AD&D. Jon Van Caneghem vystupuje z pozice Pána jeskyně a nabízí Vám svou vizi fantaskního světa, kde se mísí jak klasická fantasy, tak i sci-fi.
Podobně jako v AD&D se předpokládá důkladná příprava ke hře, ovšem pak zjistíte, že hra má své kouzlo i logiku.
Hra je graficky chudá (nezapomeňte, že vznika ve stejném roce jako Arkanoid), většina údálostí je komentována slovně a nutí Vás zapojit svou vlastní představivist (podobně jako by tomu nespíše bylo v případě stolní hry). Chudost barev a detailů přispívá k klaustrofobii, a k specifické atmosféře.
Přistihl jsem se, jak raději do nekonečna chodím kydlit pár nepřátel v relativním bezpečí Sorpingalu, než abych se vydal někam dál od města. Systém ukládání také zvyšuje pocit napětí, žádně Qsave zde rozhodně nečekejte.

Takže hra se hrát dá, ovšem asi se už nenajde nikdo, kdo by ji dohrál (mně asi nevyjímaje).
 

 

 MM II

Stručný obsah hry:

Corak i nadále pokračuje ve svém nelehkém úkolu: pronásledování Sheltema. Na CRONu však byl úkladným Sheltemem zajat a uvězněn. Z posledních sil najal skupinu dobrodruhů (vaše Alter ego) k záchraně světa. Sheltem totiž vesmírné plavidlo CRON naprogramoval na kolizní dráhu se sluncem.  Družina  tak musí získat přístup do řídící místnosti a kurz lodi změnit (což však není jednoduchá záležistost). O skutečné podstatě CRONu  totiž současní vládci nemají ani tušení. Poslední, kdo znal tajemství pradávných, včetně přístupového hesla, byl král Kalohn. Ten však zahynul v bitvě s ohromným drakem před osmi sty lety. Družina si musí získat respekt u vládců tohoto světa, a to zejména u praprapravnučky krále Kalohna-  královny Lamandy. Ta po splnění svých  četných přání (povyšovacích úkolů a po získání  titulu Vítěze Tří Arén) poskytne přístup ke královskému archívu a umožní družině pokračovat v záchraně světa. Po nasbírání četných artefaktů družina získá (v Jeskyni úvitu)  Elementární orb. Za pomoci stroje času odcestují  o 800 let zpět, s pomocí tohoto mocného artefaktu změní historii a zachrání krále. Odměnou za záchranu života je kýžené heslo. Pak se se vydají na přátelskou návštěvu za Sheltemem, změní kolizní kurz a zachrání svět.
 

Základní dějová linie

Celé dobrodružství se odehrává na VARNu (Vehicular Astropod Research Nacelle),

což je v podstatě obří vesmírná loď,  koncipována jako klasické středověké fantasy prostředí.

V jedné zapadlé putyce v Sorpingalu se sejde šest dobrodruhů, kteří se rozhodnou prozkoumat tajemství Vnitřní svatyně (jakési obdobě svatého Grálu). Při svém putování „náhodně“  narazí na  zlého Sheltema, který  porazil  hodného krále Alamara.

Do toho se zamíchá další postava Corak (ten hodný)…..Klasika

 

 

Komu je hra určena:

 Každému, kdo nostalgicky vzpomíná na slávu osmibitů.

 Každému,  kdo miluje ságu Might&Magic a chtěl by vědět jak vypadala ta úplně první hra.

Každému, kdo je dostatečně trpělivý, aby se oprostil od pozlátek primitivních 3D her.

Každému kdo se dokáže v čase přenést do doby před 25 lety, a dokáže si představit, jak asi

vypadá hra tvořená po dnech  i nocích  v ložnici jednoho snílka.

Každému, kdo si říká, jak asi  v minulosti  vypadal Sorpingal, nebo kde se chce setkat

 s postavami jako je Lord Kilburn.

 

 Základní informace:

 Dle wikipedie [1]:

Hru vydala společnost New World Computing roku 1986 pro Apple II, později byla vydána i pro IBM PC, NES a mnoho dalších platforem. Roku 1998 byla znovuvydána jako součást edicí Limited Edition a Special Edition hry Might and Magic VI: The Mandate of Heaven.

Byla prvním dílem úspěšné série Might and Magic

 

 Dle Martina Fridricha [7]

 Jon Van Caneghen  před 25 lety hrál Ultimu a Wizadry ve svém malém bytě v Hollywoodu a přemýšlel, jak si vydělat na chleba. „Ultima byla příliš jednoduchá, a ze světa Wizardry jsem měl pocit osamělosti a izolovanosti.“ jako skalní příznivec her na hrdiny Dungeons & Dragon měl v malíku všechny soubojové  systémy na základě házení šesti a vícestěnnými kostkami. Kromě toho uměl obstojně programovat a jeho manželka Michaela mu v hraní sekundovala a pomohla mu propracovat světy, které měly vstoupit do dějin pod názvem Might& Magic.

 Caneghemovy programátorské schopnosti nebyly nikterak závratné, na rozdíl od vize hotového produktu: měl být dobře animovaný, 3D výhled na herní plochu měl zakrývat většinu monitoru. Na zbytku měly být údaje o hrdinovi. Práce na programování prvního dílu  Might& Magic pro počítač Apple II proto trvaly tři roky- od roku 1983 do 1986.

 Během té doby se Caneghemovi podařilo založit společnost New World Computing (NWC).

 Byl jejím jedním zaměstnancem, majitelem, a jednatelem. Pokusil se prodat svou hru distributorům,  ale  vždy od nich slyšel: kdyby jste byl zavedeným autorem a měl připravená pokračování, tak vám za jednu prodanou kopii můžeme dát až jeden dolar.

 Caneghem jim pokaždé odpověděl něco sprostého. Distribuce prvního M&M finálně probíhala po telefonu v závislosti na reklamách umístněných ve dvou prestižních herních časopisech: Computer Gaming World a A+. Hned první den po vydání inzerátů se rozřinčel etelefon v ložnici a pan programátor přijímal desítky objednávek denně. Koncem prvního měsíce prodal pět tisíc kusů……

  

Volný překlad manuálu:

 

Davesade [3]: na svých stránkách umožňuje stažení originálního manuálu, který je velice užitečným pomocníkem, nicméně jsem se rozhodl  uvést manuál zpracovat a  občas přidat několik osobních poznámek a rad.

 

Pokud by tedy někdo měl zájem, ať mi napíše, a můžu mu poslat manuál mejlem.

A nebo si jej můžete stáhnou z Elemirových stránek

http://www.svetmightandmagic.cz/omm/omm_index.php

 

 

Závěrečné shrnutí:

 Davesade  [3] dal hře  v hodnocení 5/10, což si myslím, že je zcela odpovídající

 Hra se dá hrát, i dohrát, avšak upřímně si myslím, že se už asi nenajde nikdo (mně

asi nevyjímaje) kdo by ji dohrál.

  

Zdroje:

[1]http://cs.wikipedia.org/wiki/Might_and_Magic_I:_The_Secret_of_the_Inner_Sanctum#c.C 3.ADlov.C3.A1 

            obecné informace z Wikipedie


www.svetmightandmagic.cz/mmwiki/index.php/Hlavn%C3%AD_strana

[2] http://mightandmagicgrove.com/mm1/mm1.htm

               Kompletní návod, včetně podrobných mapek jednotlivých lokací

[3] http://www.rpghry.cz/game.php?id=98

               Výborné české stránky  věnované RPG. Díky Davesade J

[4] http://www.old-games.estranky.cz/

            Moje osobní vizitka

[5]http://www.thecomputershow.com/computershow/walkthroughs/mightandmagic1walk.htm

                Alternativní návod

[6]http://www.celestialheavens.com/viewpage.php?id=373

            Krátký nástin příběhové linie.

[7]Martin Fridrich (doufám, že to byl skutečně on), Level, č. 136 

Téma měsíce věnované sérii  Might and Magic

[8] http://www.dosgames.sk/

            Kvalitní fandovské stránky, kde je ke stažení i můj překlad manuálu

[9]http://www.replacementdocs.com/news.php 

  Manuály na snad všechny hry co kdy vyšly

 

 

 www.gog.com- zde lze zakoupit celou sérii MMI-VI za  několik dolarů, DOPORUČUJI 

 

       

Všem, kteří  se vydrželi až dokonce děkuje StriderCZ

        sstrider@seznam.cz

 

 

 

Jedná se o graficky i herně vylepšený díl první. Dle mého názoru je to první hratelná hra této série. Tedy pokud si potrpíte na hry z doby osmibitů.

Elemir také zveřejnil můj manuál... ale hru jsem nedohrál...přeci jen, mě se líbí grafika AMIGY, či VGA 48šestek...

Editace 8.6.

Po  několika diskuzích a  po váhání jsem se nakonec do hraní druhého dílu přeci jen pustil a druhý díl téhle  série dohrál.

Nebudu zde uvádět podrobnosti- herní deník , i návod na tuhle obtížnou hru jsem zveřejnil (za podpory Elemira  Majka) na http://www.svetmightandmagic.cz/mmwiki/index.php/Hlavn%C3%AD_strana

Pokud by se někdo k hraní tohoto dílu přeci jen odhodlal,  upozorňuji jej na herně non user friedly soubojový systém. Zkrátka, největším nedostatkem je velká nevyrovnanost v soubojích (n systém save load se dá obejít) ale  opakované (nudné a nutné) souboje asi většinu lidí spolehlivě  omrzí.   Hra má své nezanetbatelné kouzlo a atmosféru, jakmile si (po cca 14 dnech ) zvyknete na netradiční herní systém, tak Vás hra chytí a nepustí.

A podle návodu se dá dohrát....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

fakt hustý

(Zbyndas, 1. 12. 2010 14:19)

Fakt hustý, musím se pochválit :-), tuhle hru asi hned tak někdo hrát nebude :-)