Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


 

 

Ishar 1  je velice dobré RPG, s kouzelnou atmosférou a  ucházející hratelností.

 

Věřím, že ten, kdo čte tyto stránky, o Ishau něco ví,  a tak se budu věnovat spíše praktickým otázkám okolo hraní, manuálu a podobně.

 

Pozn.: Dne 29.6.2011 jsem zjistil, že na www.oldgames.sk  je ke stažení oskenovaný, český manuál k celé trilogii.  A když se juknete na  na www.gog.com .....

  

Úvodem - překlad z manuálu (1):

 

Azalhgormův příběh:

Tato krajina se dříve nazývala Arborea. A Morgoth, Pán zla a chaosu, se ji rozhodl ovládnout. Velice brzy se mu  to podařilo. Avšak  elfský princ Jarel se mu  za pomoci magických krystalů Harmonie rozhodl postavit na odpor. Nakonec společně se svými druhy porazili Morgotha v krvavé a  temné bitvě.

 Jarel i jména jeho společníků jsou hluboce zapsána do paměti každého z nás: Akeer, Olbar, Zach, Irvan, Thorm a Jon alchymista.

 Po porážce Morgotha se stal Jarel vládcem země, kterou přejmenoval na Kendorii.

 Pod vládou společenství Jarela a elfského sněmu začala Kendoria žít v bohatství a rozkvětu.

 Bohužel byl Jarel zabit při lovu, a jeho následníci rozpoutali anarchii a násilí. Do země , zmítané tímto chaosem, začali proudit lidé různých ras a povolání. Mnoho z nich byli pouhými obchodníky a farmáři, ale někteří byli dobrodruzi a žoldáci. Jedním z nich byl i Krogh… tajemný a mocný poutník

Azalhgorm se na chvíli odmlčel. Temný stín mu přeběhl po tváři při vzpomínkách na tyto smutné události. Odkašlal si, a tichým hlasem pokračoval.

Krogh získal bohatství a moc, a na hranicích království si postavil svůj hrad. Nazývá jej Ishar, což v elfské řeči znamená Neznámý. Krogh je stejně ďábelský jako Morgoth ,  jeho síly jsou nesmírné...a snaží se návrat země do područí temna.

 

Začalo se šeřit. Do Azalhgormovy tváře již téměř nebylo vidět, když jsem se vydal na dlouhou a strastiplnou cestu do této tajemné země, zvané Kendoria.

 

 

Ovládání:

Hra se ovládá kompletně myší, ale uvedu několik klávesových zkratek:

  

Pravé tlačítko myši slouží jako cancel, nebo na uzavření otevřeného menu.

Numerické klávesy mají podobnou funkci jako na myši.

SHIFT funguje podobně jako levé tlačítko myši 

ALT  funguje podobně jako pravé tlačítko myši 

F1 až F10 fungují jako Action a Attack tlačítka jednotlivých postav (velice vhodné při boji).

  

 č. 17 ukazuje na stav hrdiny, pokud je pod vlivem kouzla (viz fotogalerie)

  

Kouzla- Když je kouzlo připraveno- nebo napsáno v runách – tak jeho symbol se objeví v malém políčku (č. 18).

Pole č. 20- ukazuje na fyzický a mentální stav, zkušenost a peníze

Fyzický stav ovlivňuje boj, když je na nule, tak netrefíš ani mouchu. Ke zvýšení je potřeba spát, jíst, nebo vypít specifické lektvary.

Mentální stav ovlivní účinek a délku kouzel. Bodíky získáš spaním a lektvary.

  

Sesílání kouzel

Kouzla: některá jsou automatická (radar), ale většina z nich vyžaduje zasáhnout oponenta na obrazovce (útočná kouzla) nebo někoho z party (obranná).

Kouzla je možné si připravit pomocí run pomocí volby „RUNES“, a pak se objeví v chlívečku č. 18.

Samozřejmě musí být k dispozici dostatečná  mentální síla, záleží také na lvl postavy apod.

Ve hře je k dispozici okolo 30 kouzel, dosažitelné podle daného lvl a charakteru.

Kouzla je možné se naučit během magického tréninku.

   

Orientation: daná postava udá informace o okolí-  dost zbytečná vlastnost

First aid: jde použít jen jednou, a pak až po dalším zranění- v podstatě taky zbytečná dovednost.

Lock picking, orientation i first aid se mohou vylepšovat, ale celkem jsou tyto schopnosti také k ničemu......

  

Jako největší negativum hodnotím tolik obdivovanou interakci mezi postavami . V Ishar 1 se mi  stalo, že když jsem musel vyhodit někoho z party, abych přijal   Morgulu,  tak se bojovníci začali mydlit mezi sebou, a hru jsem dokončil jen za pomocí kouzel (nakoupil jsem maximum ingrediencí pro lektvary a pak se modlil, aby to stačilo). Něco podobného se mi stalo i v Ishar 2, který jsem z tohoto důvodu nedohrál.....

Teprve mnohem později jsem zjistil, že tato změna mohla být způsobena negativním kouzlem, seslaným nepřátelským kouzelníkem, a snad se dá odstranit... (viz diskuze na ww.oldgames.sk)- nenám ověřeno.

 

Trénink: lze trénovat 5 dovedností- Sílu, odolnost, inteligenci, moudrost a kouzla.

  Ovšem je to   prakticky také k ničemu 

  

Lektvary:

 

K tvorbě lektvarů je potřeba magická láhev- které je ve hře jen jedna jediná a lze ji nalézt na mapě (viz návod). popis lektvarů je uveden v fotogalerii.

  

Vybraná kouzla

 Ze všech kouzel ve hře (je jich asi 30) je prakticky použitelné jen Healing (zpočátku hry),  později Regeneration (umí Zeloran), Lighting (umí Morgula), ostatní kouzla nemají prakticky význam,

 

 

Klerik:

Healing- lvl 1,3,4

Protection- lvl 1,3,5

Sleep- lvl 1

Cure potion- lvl 2

Repulse- lvl 8 – pošle tvé nepřátele do p*dele (ehm  do pekla)

Dissolve- lvl 6- přemění jednoho člena do plynného mraku a tak může projít okolo nepřátel nezraněn.

Attack spell- Ohnivá zeď- lvl 8 a Mentální kladivo- lvl 6

Inversion- lvl 4 – změní charakter postavy- přátelé se stavou nepřáteli a naopak.

Confusion- lvl 3

Invisible party- lvl 5

Radar- lvl 3

Resurrection- lvl 10

  

Wizzard spells (dosažitelné i pro monky a kněze)

Attack spells: Burning hands- lvl 1, Magic missile- lvl 1, Fireball- lvl 3, Flame spirit- lvl 10, Psychic hand- lvl 9, Blindness- lvl 9, a Binding-lvl 5

 

- Lighting- zasáhne všechny nepřátele

- Charm- lvl 1. toto kouzlo je užitečné k získání některých informací , bez nutnosti za ně platit.

- Invisibility- lvl 4- charakter je však stále zranitelný, i když je neviditelný.

- Mental shield- lvl 6 Dává ochranu před kouzly.

- Regeneration- klasika zvyšuje počet hit pointů

- Invisibility detection: detekce neviditelných oponentů

- Invulnerability- lvl 6

 

Ishar- příběh Aramira a jeho přátel

Nejprve několik rad na úvod jít na jih, projít vesnici, nabrat třeba někoho do party, vybrat dům (15000), projít křoví (3000), pak se vydat ve SV od vesnice a přibrat kněžku Kyriel- ta umí kouzlo healing- zpočátku velice užitečné, protože zdraví se jinak dá nabrat jen spaním v hospodě (velice drahé), vydat se na sever- pontonová vesnice (barbar do party), a pak zpět jihovýchodně od Angarahmu přes lávku a pak lehce na sever- škola kouzel, k pronajmutí monk Unknown a o dost lepší obchod s vybavením (přilba + 2, palcát +2).

 Vylodil jsem se v Kendorii, a narazil jsem na Borminha- zloděje, který mě pozval na kus řeči do Hospody „U žíznivého barbara“ ve vesnici Angarahn. Zloděj byl na tolik neodbytný, že jsem musel použít násilí k tomu, aby mě opustil (měl jsem takový nepříjemný dojem, že by mě v noci stejně okradl). V krčmě jsem se dozvěděl, že vesnici žije jeden ze společníků udatného prince Jadera- Akeer. Vydal jsem se k němu, a od něj jsem se dozvěděl, že za smrtí Jadera stojí sám Krogh. Léta se sice již na Akeerovi podepsala, nicméně mi přislíbil pomoc ze strany jeho přátel, a poradil mi abych se obrátil na Azalghormova ducha, sídlícího poblíž háje čtyř bříz, na východě od vesnice.

Vyrazil jsem na obchůzku vesnice, v obchodě nakoupil základní vybavení  (v obchodě je mimo jiné Salamandra oil, Dried Mistetoe) a v jednom z opuštěných domů JZ od vesnice jsem našel docela slušný obnos 15 000 zlatých, a dokonce v křoví (také JZ) 3 000 zlatých. Zřejmě je při útěku před orky, kteří jsou k okolí, ztratil jeden z uprchlíků.

V hospodě jsem si najal hraničáře Kyriana, u místního učitele potrénoval sílu, a vydal se na sever k průzkumu okolí,  kde jsem narazil na pontonové městečko. Kupodivu ani zde nechybí hospoda (k pronajmutí jsou  další postavy - například  špion, nebo zloděj, který má u sebe zbytečných 2000, a taky jeden bojovník, co mi pak v noci utekl i s penězma (naštěstí jen se svýma…). Dále  obchod (luk, Rat brain potion), a tréninková hala (obratnost). 

Překvapivě  jsem zjistil,  že budu muset Krogha zabít (tak jak o tom mluvil Akeer), a že  orkové se vynořují zpoza houštin znovu a znovu (což vede k zlepšení mé tíživé finanční situace, a ke zvýšení expy).

Přes lávku na východě jsem dorazil k dalším domkům, kde jsem zjistil, že jsem v Angarahmu utratil dost peněz zbytečně (je zde k dispozici lepší vybavení a Gargoyle claws), poblíž je škola kouzel, a k pronajmutí v Unknown. V této hospodě jsem se dozvěděl , že v Osgirodu žije nové medium, velice levné a  velice schopné, a že obrátilo přesvědčení jednoho  štamgasta do chaosu a orkofobie....

Jižně od těchto domků je duch Azalghormův, který mi prozradil, že k tomu abych porazil Krogha, musím splnit tři questy: nalezení všech 5 runových tabulek, talisman SILMARILS a nalézt čarodějnici Morgulu.  

Vydal jsem se na SV od Angarahnu , kde jsem v hájku narazil na kněžku Kyrielu. Bohužel jsem ji nechal běžet v ústrety orkům (zapoměl jsem ji odsunout na taktické obrazovce pěkně dozadu), a tak nepřežila v partě ani 5 minut (restart hry- to je tak, když se za save platí 1000 zlatých).

Takže po malém intermezzu (sloužím na rychlé, a mezi výjezdy sem tam hraju…, navíc po posledním výjezdu se nám na sanitce  pokazilo servo, takže jsme museli přeházet všechny věci do náhradní sanitky) se vydávám vstříc novým dobrodružství. Nejprve do Osthirodu, za léčitelem a mudrcem, který mi pověděl o neviditelném ještěřím muži Brozlovi, kterého lze zabít až po té, co získám helmu  True sight (ehm tak ne, tahle helma byla přeci v Black crypt :D). Navíc po rytíři zbyde na zemi 8000 zlatých, a dále v bludišti lze nalézt další 4000 jako bonus za snahu.

Tak a teď hurá za Brozlem, který sídlí v Fimnuirhském lese. Nejen, že jako neviditelný bojovník asi kilne každého na potkání, ale také vlastní prsten s odolností vůči dračímu dechu, což, jak se tak domnívám, se bude ještě hodit….

Od Brozla jsem se vydal na sever, abych prošmějdil malý dungeonek. Netušil jsem, že tam skejsnu na tak dlouho, je sice malý, ale záludný, podařilo se mi si zavřít cestu ven z dungeonu (save před vstupem se velice vyplatí :D). Z bludiště rychle doplnit zásoby a hurá na severovýchod. Před vstupem do Aragarthu na mně vybafl požadavek na heslo :

  • 1 1 10 recruit

    2 1 8 team

     3 1 13 often

     4 1 9 played

     5 1 7 using

     5 1 12 party

     7 1 4 began

     7 2 6 left

     1 3 14 spells

     3 1 14 last

     3 2 9 colour

     4 1 7 moved

     4 2 13 place

     5 1 11 icon

     5 1 13 some

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

Stačí si jen vybrat.

Koupil jsem si od jednoho vydřidušského kouzelníka lektvar (dost drahý) a jak jsem později zjistil zcela zbytečný (je součástí lektvaru proti slepotě) a vyrazil na jih do městečka k Olbarovi (jeden ze společníku Jadera), který mi prozradil, že Jader zapíchl svůj meč do Baldaronské skály.

a pak jsem už pokračoval dle návodu..jak prosté..

Odkazy:

 


(1) http://www.oldgames.sk/en/game/ishar-legend-of-the-fortress/download/2044/


(2) http://www.cheater.cz/winch/online/navody/Seznam_I.htm

(3) www.rpghry.cz

 

... tak tak... jedná se o skvělou hru, s dobrou atmosférou, i když chybičky se dají najít. Platit za save 1000 zlatých je nepříjemné.  Interakce mezi postavami  a výměny členů party mi v Isharech nikdy moc neseděly. Pozor taky na to, že v prvním dunegonu si lze nenávratně zavřít cestu ven.

Ovšem nezapomenutelný březový hájek s Kyriel mi utkvěl v paměti po léta.

Co mi na sérii Ishar vadí je, že když narazíte na silného protivníka (kouzelníka) dokáže Vás očarovat tak, že  bojovníci začnou sekat vlastní lidi v partě. Přitom není možnost z interface zjistit, že je bojovník nějak očarovaný. Ve hře není jediný léčitel, který by Vás postižení zbavil. A tak je nutné sebou v partě tahal léčitele, který (na cca 13 . lvl) umí kouzlo, které tuto kletbu zruší.  To samé platí i pro díl druhý, a také  to byl jeden z důvodů proč  jsem hru  ještě nedohrál...

 Ishar III

1. nechodit do hospody dříve než získáte karty od astrologa

2. 2x dried mistletoe   +  2x salamander oil + 1x rat brain + Kelonia powder

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

Náhledy fotografií ze složky Ishar 1

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář